En ny studie lär inte göra något för att dämpa debatten. Amerikansk forskning har nämligen kommit fram till att personer som äter väldigt lite kolhydrater gör sämre ifrån sig på mentala test än de som äter bröd, ris, pasta och potatis.
Efter bara en vecka på Atkinsdieten minskar den mentala förmågan, enligt forskare vid Tufts University i Boston.
- Studien visar att maten du äter kan ha en omedelbar inverkan på ditt kognitiva beteende. De populära lågkolhydrat- och inga-kolhydrater-dieterna har starkast potential för negativ inverkan på tänkandet, säger Dr Holly Taylor, som ledde studien.
Studien, som involverade 19 kvinnor i åldern 22 till 55 år, visade att de som fick i sig lite kolhydrater fick sämre minne och längre reaktionstid. Forskarna tror att detta beror på att hjärnan får mindre bränsle.
































(2)























































