Långvarigt drickande av energidrycker kan ge dina tänder missprydande fläckar. Det kan dessutom, genom kombinationen av socker och syra, bryta ner emaljen och fräta på tänderna, enligt en studie presenterad på International Association for Dental Research i Miami, USA.
En annan studie har samtidigt kommit fram till att även att dricka vitt vin kan leda till att dina tänder blir missfärgade. Men det är inte nödvändigtvis själva vinet som färgar emaljen.
Vitt vin innehåller nämligen en syra som gör att tänderna blir mer mottagliga för färgämnen. Om du har druckit vitt vin till maten och sedan tar en kopp te till efterrätten kommer teet alltså kunna missfärga tänderna mer än om du druckit vatten till måltiden.
– Jag brukade råda folk att dricka vitt vin istället för rött. Men jag hade fel, berättar New York University-forskaren Mark Wolff, som presenterade studien.




























(3)



























































