"Har jag kondylom?" "Har jag kondylom?" För fin för att frontas För fin för att frontas Mindre risk för cancer Mindre risk för cancer Får en fräsch hud Får en fräsch hud
HÄLSA & FITNESS
Medelhavskosten ökar dina chanser att leva länge

Medelhavskosten ökar dina chanser att leva länge

En nu studie har kommit fram till att en kost med lite alkohol, sparsamt med kött och rikligt med grönsaker och olivolja ger dig ett långt liv.

Forskare vid Atens universitet har undersökt matvanor och dödlighet hos drygt 23 000 grekiska män och kvinnor under åtta år.

Slutsatsen: traditionell medelhavsmat leder till en längre och friskare liv. Detta har forskare även tidigare kunnat konstatera, men den nya studien visar också vilka delar av kosten som ger hälsoförmånerna.

Kött ska man helst inte äta oftare än två gånger i veckan, menar Dimitrios Trichopoulos, som lett studien. Och måttliga mängder vitt och rött vin till maten är positivt.
– Det är bättre än att inte dricka alkohol alls, vilket nog provocerar många i Skandinavien. Alkoholen tycks bland annat vara fördelaktig för näringsämnena i maten i magen, säger han till Dagens Nyheter.

Mycket frukt, grönsaker och nötter bör man också försöka få i sig, samt olivolja och baljväxter som linser och bönor. Fisk finns däremot inte med på listan över matvaror som förlänger livet.
– Det är kanske förvånande. Men det kan bero på att greker inte äter tillräckligt mycket fet fisk för att det ska ha någon betydelse för hälsan, säger Dimitrios Trichopoulos till DN.
2009-06-25 09:31

MALIN LUNDBLAD
malin.lundblad@improveme.se
improveme.se/malin

KOMMENTARER
4 bilder Mindre risk för cancer 9 bilder Madonnas heta show 7 bilder Kända sexmissbrukare 8 bilder För fin för att frontas