Vad innehåller omega-3? Klicka dig vidare så får du veta.
Valnötter innehåller mycket av fettsyrorna...
...precis som linfrön.
Även bladgrönsaker går bra.
Fisk minskar risken för tarmcancer
Bildspel. Att äta fisk tre gånger i veckan minskar cancerrisken. Men bara för kvinnor. Nya studier visar att omega-3 är nyttigare än man tror.
En ny studie, publicerad i American Journal of Clinical Nutrition, undersökte ätvanor och tarmar hos mer än 5 300 individer. Det visade sig att de kvinnor som åt fisk tre gånger i veckan hade en tredjedels mindre risk för att få polyps, det vill säga uväxtnader av vävnad i tarmen som anses vara upphovet till tarmcancer (eller koloncancer som det också heter).
Forskare tror att den antiinflammatoriska egenskapen av omega-3 som finns i fisk är det som hindrar polyperna från att bildas från början. Tro det eller ej, men detta samband hittades inte hos män. De antar att männen är mindre känsliga för omega-3 och därför behöver äta större mängd för att nå samma resultat som kvinnorna.
Visserligen behövs det mer forskning för att med all säkerhet kunna fastställa om fettsyrorna i omega-3 verkligen reducerar risken för koloncancer, men vänta inte på resultaten för det. Något som redan är bevisat är fettsyrornas positiva effekt på hjärta, humör och hud, så det finns redan tillräckligt med anledningar för att äta fisk.
KEVIN KROOKS
kevin.krooks@improveme.se
Så vanlig är kondomen
Tandkräm för håret
Bli fri från din fobi
Reducera acneärren