Hångla loss under misteln Hångla loss under misteln JIN Soon Choi x Goop JIN Soon Choi x Goop Storstadsvibbar till havs Storstadsvibbar till havs Rätt hudvård för rätt hy Rätt hudvård för rätt hy
Måndag 22 December 2014
HÄLSA & FITNESS
Vakna superpigg – redan imorgon

Vakna superpigg – redan imorgon

Dålig sömn gör dig trött och orkeslös, och kan till och med leda till deppighet och övervikt. Testa tipsen för en bättre nattsömn och vakna upp utsövd och pigg.

Ät sövande mat

Att gå till sängs hungrig är ingen bra idé om du vill kunna somna. Dessutom finns det vissa matvaror som visat sig ha en lugnande effekt på kroppen och kan hjälpa dig sova bättre. En skopa lättglass med bär eller en riskaka med en tesked jordnötssmör får hjärnan att producera signalsubstansen serotonin, säger näringsexperten Joy Bauer i New York till Allure.com. En kopp kamomillte kan också hjälpa dig somna lättare – skippa däremot kaffe, cola och andra koffeinhaltiga drycker.

Gör rummet kolsvart
Att släcka taklampan kanske inte är tillräckligt, om det finns andra ljuskällor i ditt sovrum. Datorer och tv-apparer bör också vara helt avstängda (det sparar dessutom el). Till och med svaga ljussken kan minska kroppens nivåer av sömnhormonet melatonin. Sara Mednick, som skrivit boken "Take a Nap! Change Your Life", rekommenderar dessutom att inte ha synliga digitalklockor. Att se hur länge du legat och vänt och vridit på dig kan nämligen stressa dig och göra det ännu svårare att somna.

Byt väckarklocka
En ihärdigt tjutande väckarklocka får ingen
att vakna glad. Satsa istället på en väckarklocka som väcker dig mjukt
och stegvis med ljus eller ljud. Att vakna abrupt blir en chock för din
kropp och hjärna, som kan behöva en halvtimme för att piggna till
ordentligt.

Sluta snooza
Att trycka på snooze-knappen kan verka lockande, men att hela tiden somna om och bli väckt igen kan göra dig seg och omtöcknad. Om du ändå tänker ligga kvar i sängen en extra halvtimme kan du lika gärna sätta klockan på den tid då du absolut måste gå upp och unna dig den extra tiden som djupsömn istället.

Fyll på kroppen
Börja dagen med två glas vatten och en frukost med omega-3-fettsyror, rekommenderar dietisten Susan Kleiner. Ät till exempel lax på smörgåsen eller en omelett gjord på omega-3-berikade ägg. Vatten hjälper din tankeförmåga och muskelfunktion, medan fettsyrorna påverkar energin och humöret.
2009-06-16 07:44 RSS icon

MALIN LUNDBLAD
malin.lundblad@improveme.se
improveme.se/malin

ANDRA LÄSTE OCKSÅ
Cruise som skallig Jessica Simpson råkar visa rumpan i tv Ge ditt hår superglans Kaffe ger huden lyster Eva Herzigova i sexig reklam för Dom Perignon Marisas änglahår
KOMMENTARER
comments powered by Disqus
BILDSPEL
Antal bilder11 Beyoncés frisyrer Antal bilder10 Så tränar kändisarna i jul Antal bilder11 Kapa kändisarnas look Antal bilder6 Så klarar du flygstressen