10 heta sexplatser 10 heta sexplatser Glammiga ögonfransar Glammiga ögonfransar Lev ett stressfritt liv Lev ett stressfritt liv Malines nya klinik Malines nya klinik
Tisdag 23 September 2014
HÄLSA & FITNESS
Erika Rosenbaum: "Träna för att du vill må bra"

Erika Rosenbaum: "Träna för att du vill må bra"

Intervju. improveme.se:s nya stjärnbloggare Erika Rosenbaum är personlig tränare med ett brinnande hälso- och träningsintresse. Vi förhörde henne om träningsknep, motivationstips och kostvanor.

Vad fick dig att börja blogga på improveme.se?

– Jag gillade tanken att ha en träningsblogg där inte alla andra bloggar om samma sak. Tänkte också att det vore intressant om man kan styra träningslinjen mot en mer hälsorelaterad inriktning. Jag tycker träning ska utföras för att man vill må bra, bli piggare, friskare och leva bättre längre. Ibland tenderar träning att fokusera på att bara bränna kalorier och minska midjemåttet eller utföras bara för att man "måste", "alla andra gör det" eller som straff för att man suttit still för länge och ätit för mycket. Jag vill att träningen ska bli en naturlig del av livet som ska få ta plats och inte klämmas in slentrianmässigt under stressiga förhållanden.

Vad kan vi läsa om i din blogg?
– Jag försöker förmedla bra tips, råd och knep kring hälsa och träning, samtidigt som jag skriver om min egen träning. Jag försöker leva som jag lär, så min träning får ofta illustrera hur jag tänker. Jag förstår att inte alla vill träna lika mycket som jag och är lika hooked på triathlon, men jag tror att man kan anamma mina idéer på valfri nivå.

Hur kom det sig att du blev personlig tränare?
– När jag blev färdig på universitetet och var inriktad på bokförlagbranschen blev jag rastlös av att söka jobb och istället hittade jag en väl rekommenderad pt-utbildning och slog till. Väl där föll alla bitar på plats. Det var kanon att kunna väva ihop mitt träningsintresse med min vilja att öka folkhälsan i mitt dagliga arbete. Mitt träningspredikande skiljer sig inte så mycket från förr, men nu får jag betalt för att tjata på folk.

Vad är det bästa och sämsta med det jobbet?
– Det bästa är när jag når fram och känner att folk tar åt sig av vad jag säger och sedan kommer tillbaka och är gladare, piggare och känner sig starka. Då har jag nått framgång! Eftersom jag inte är knuten till något gym är det skönt att jag kan styra min egen tid. Det finns egentligen inget dåligt med jobbet. Det finns däremot utmaningar. Utmaningar i att hitta kanaler för att nå folk, för att skapa ett träningsintresse eller få tiden att räcka till, men utan utmaningar vore ju livet för enkelt.

Vilket är ditt bästa träningstips?
* Se till att få tre pulshöjande halvtimmar i veckan och krydda det med två kvartar core- och styrketräning.
* Sällskapsträna. Sätt upp mål med kompisar och träna er dit gemensamt.
* Planera in träningen i början på veckan och planera in resten efter det. Varje gång du gör det du bestämt är en vinst.
* För träningsdagbok. Funbeat.se är roligt och peppande.
* Träna så att det är jobbigt och krävande. Blir du inte svettig eller andfådd tränar du för lätt.
* Vill man bli snabb måste man springa fort, vill man bli stark måste man lyfta tungt.

Hur äter du för att hålla formen?
– Just nu äter jag typ som Jonas Colting, min stora idol och förebild. Han förespråkar ren mat och så oprocessat som möjligt. I stora drag bort med spannmål, socker, lightprodukter, halvfabrikat och margariner. Känns fräscht och skönt att inte äta massa skräp, vilket är renande och tillfredställande mentalt.

Hur ska man göra för att motivera sig själv till träning de dagar man helst vill ligga kvar i soffan och äta chips?

– Sätt upp mål. Jag vet att det låter klyschigt, men det hjälper. Tänk efter vad du verkligen vill, alla mål är bra mål och vill man verkligen nå dit så är man ju beredd att gå sin utstakade väg. Planera in när du ska träna så hinner du inte sjunka ner i soffan. Bestäm med kompisar att träna, det är lika illa att ställa in träningsdejt som lunchdejt. Träna också på den nivå så att det känns så bra att du vill göra det imorgon igen.

Vad tycker du om lågkolhydratsdieter som är så populära idag?
– Jag tror på att minimera antalet kolhydrater genom att ta bort bullar, snacks, godis, läsk, bröd, pasta, ris, socker och snabbmat. Att äta så nära ursprungskällan som möjligt är toppen. Mer näring och bättre för kroppen. Man måste också tänka på att ta bort alla lightprodukter.

Hur pass fåfäng är du?
– Om jag är fåfäng med mitt inre och tränar, äter och sover ordentligt blir jag en bättre människa och är jag glad ger det de bästa förutsättningarna för utseendet. Tycker sen min man att jag är snyggast i världen så har jag fåfängat rätt.

Vilken skönhetsprodukt är din favorit?
– Exuvience produkter. Jag har provat allt och Exuviences fruktsyror vinner över både Darphin och Decleor.

Vad får dig att må bra?

– Löpning gör mig på extremt bra humör, speciellt med inlagda intervaller. Acaibärsjuice och Mighty Greens gör mig pigg och min familj och vänner gör mig lycklig.


Namn: Erika Rosenbaum
Ålder: 34 år
Bor: Bromma
Gör: Personlig tränare
Blogg: www.improveme.se/erika
2011-01-26 07:56 RSS icon

MALIN LUNDBLAD
malin.lundblad@improveme.se
improveme.se/malin

ANDRA LÄSTE OCKSÅ
De avslöjar hemlisarna Analys av hårbotten 3 nya sätt att träna Ändra dina matvanor Sätt stopp för suget
KOMMENTARER
comments powered by Disqus
BILDSPEL
Antal bilder10 10 heta sexplatser Antal bilder11 Snyggast på Kristallen Antal bilder9 Så hälsosamma var de Antal bilder7 Kändisarna sminktipsar