Förebygg otrohet Förebygg otrohet Påsksmink Påsksmink 







Nyttiga påskfavoriter Nyttiga påskfavoriter Allt om bukplastik Allt om bukplastik
Fredag 18 April 2014
HÄLSA & FITNESS
Lär dig snabbt om näring

Lär dig snabbt om näring

Proteiner, kolhydrater fett och mineraler - håll koll på vad du bör stoppa i dig och inte.

Kolhydrater är en av de absolut viktigaste näringskällorna för såväl muskler som hjärna och vårt välbefinnande överlag. Kolhydrater återfinns i produkter rika på stärkelse, fibrer och sockerarter och därmed i stort sett uteslutande från växtriket. Bra och nyttiga kolhydrater återfinns i bröd (tänk dock på övrigt innehåll i brödet såsom fett och socker), säd, grönsaker, rotfrukter. Även socker är rikt på kolhydrater men hälsonackdelarna (som t ex fetma och ökad risk för kariesangrepp) med just hög sockerkonsumtion i övrigt väger ner fördelarna med just socker.


Fett är väsentligt för kroppen, både nervsystem och hormonbalas behöver en viss mängd för att fungera korrekt. Fett återfinns i stort sett i all mat om än i olika stora eller små mängder. Det finns olika typer av fett; mättat, enkelomättat eller fleromättat varav de två senare är mer hälsosamma för kroppen och har positiv skyddande effekt på t ex hjärtat. Det mättade fettet är kolesterolhöjande och kan i stora mängder vara direkt skadligt för såväl hjärta som blodkärl.

Protein är en avgörande källa för ämnesomsättning samt cellförnyelse. Även muskler och blod tjänar på en proteinrik diet. Protein består av sk. aminosyror och av dessa finns det åtta stycken som är direkt nödvändiga (essentiella). Eftersom kroppen själv inte kan framställa dessa aminosyror så behöver de fyllas på utifrån, lämpligen genom intag av t ex fisk, kött, mjölk, ägg, linser eller liknande.

Mineraler och vitaminer behövs ofta i relativt små mängder för att kroppen skall vara välmående och fungera - dessa får du normalt sett i dig i en varierad och välbalanserad kost. Ett bra komplement till kosten kan dock vara en multivitamintablett berikad med mineraler, det finns två olika typer av vitaminer - dels de som lagras in i kroppen och portioneras ut under en längre tid (A, D, E och K-vitamin) och som därför sällan är en bristvara och dels de vattenlösliga (C och B-vitamin) som har en kort livslängd i kroppen och kan behöva fyllas på separat.
2008-01-19 00:03 RSS icon




ANDRA LÄSTE OCKSÅ
Kontroversiell diet får upprättelse
KOMMENTARER
comments powered by Disqus
BILDSPEL
Antal bilder12 Ambers frisyrer Antal bilder10 Topp 10 på Oscars Antal bilder6 Pastellnaglar Antal bilder11 Guldbaggelooker