Förebygg otrohet Förebygg otrohet Påsksmink Påsksmink 







Nyttiga påskfavoriter Nyttiga påskfavoriter Allt om bukplastik Allt om bukplastik
Onsdag 23 April 2014
HÄLSA & FITNESS
Bli piggare snabbt

Bli piggare snabbt

Trött? Tänk tvärtom. Att snabbt bli pigg är enklare än man tror.

Ibland kan det vara en utmaning att hålla sig vaken under dagen, och man vill bara tillbaka till sängen. Men så finns det dagar då man inte har tid att sova och man helt enkelt får vänta till kvällen. Här finns några tips som snabbt kan få en piggare när det behövs.


Deltagare i de olympiska spelen som ofta visualiserar sig själva vinna över motståndarna vinner fler medaljer. Varför? Forskning visar att om man föreställer sig att man utövar en aktivitet så aktiveras det område i hjärnan som arbetar när man faktiskt utövar den. Om trötthetskänslor börjar uppstå innan ett långt träningspass eller ett viktigt möte kan det därför vara en bra idé vara att tänka sig själv som full av energi.

Men även om man inte somnar på mötet kan saker fortfarande gå fel. Ibland kan man säga något dumt som man egentligen kunde hållit för sig själv, eller göra något annat man ångrar. Saker som dessa kan få en att ”fastna” i vardagen efter som man konstant tänker på det och inte kan få ut det ur skallen. Det här blir till slut påfrestande och kan leda till trötthetskänslor. Positiva tankar är däremot inte lika jobbiga, utan snarare tvärtom – därför bör man se glaset halvfullt och försöka göra situationen till den bästa.

Musik kan också ha en positiv effekt. Oavsett om det är bilradion, hörlurarna eller på datorn så är effekten densamma: musik kan hjälpa en att sova, minska ångest och hålla energin uppe. En studie vid York St. John University i Storbritannien visade exempelvis att människor som lyssnade på musik under tiden de höll i en hantel framför sig, kunde hålla den tio procent längre än de som inte hörde någonting alls.

Yoga är också ett bra alternativ. Det kräver inte lika högt tempo som andra aktiviteter, men det betyder inte att det är mer sövande. Meditation sänker hjärtfrekvensen, lättar muskelspänningar och ger en endorfinkick som gör en gladare och mer alert.
2012-02-09 11:17 RSS icon

KEVIN KROOKS
kevin.krooks@improveme.se

ANDRA LÄSTE OCKSÅ
Energi efter semestern Pigg med powernap Piggare look Lär dig snabbt om näring Pigga ögon enkelt Energikick på jobbet
KOMMENTARER
comments powered by Disqus
BILDSPEL
Antal bilder12 Ambers frisyrer Antal bilder10 Topp 10 på Oscars Antal bilder6 Pastellnaglar Antal bilder11 Guldbaggelooker