Få orgasm med nya appen Få orgasm med nya appen Calvin Kleins nya ansikte Calvin Kleins nya ansikte Throwback Thursday 1982 Throwback Thursday 1982 Istället för Botox Istället för Botox
Söndag 29 Mars 2015
HÄLSA & FITNESS
Protein för vegetarianer

Protein för vegetarianer

Tips. Kyckling? Nej. Kött? Icke. Fisk? Nix. Att hitta protein när man är vegetarian kan vara svårt – tills nu. Vi har listat några proteinpackade alternativ för vegetarianer.

Ett stort problem för vegetarianer kan vara att få i sig tillräckligt med protein. Istället för att äta kött, ägg eller fisk så finns det emellertid andra källor där proteinhalten är hög, exempelvis dessa:


1. Bönor och linser
Blanda ner lite extra ingredienser i pastan eller salladen, exempelvis vita kidneybönor eller kikärtor. Dessa är bra källor för protein och det enda som behövs är en kopp per dag. Det ger ungefär sju gram protein.

2. Mjölk

Protein behöver dock inte vara ätbart. Mjölk är ett kanonbra alternativ och innehåller dessutom en aminosyra som hjälper till att skydda mot PMS. Ungefär två deciliter om dagen räcker.

3. Yoghurt
Kossan har också något annat att erbjuda. Förutom att vara en bra källa för protein är yoghurt också rikt på kalcium, vitamin B2 och B12.

4. Keso
Något annat som är rikt på protein och kalcium är keso. Släng på lite på smörgåsen eller använd till matlagning – en portion innehåller cirka åtta gram protein.

5. Groddar
Varför inte sätta smak på maten med lite groddar? Packat med antioxidanter och passar bra att blanda ner i exempelvis ris.

6. Nötter
Mandlar, valnötter, pumpafrön och solrosfrön är bra proteinkällor, plus att man får i sig en massa nyttiga omega 3-fetter.
2012-07-30 11:24 RSS icon

KEVIN KROOKS
kevin.krooks@improveme.se

KOMMENTARER
comments powered by Disqus
BILDSPEL
Antal bilder4 Calvin Kleins nya ansikte Antal bilder18 Vimmel från Finest Antal bilder8 Throwback Thursday 1982 Antal bilder10 Lista: 10 lockiga dilemman