Få orgasm med nya appen Få orgasm med nya appen Calvin Kleins nya ansikte Calvin Kleins nya ansikte Throwback Thursday 1982 Throwback Thursday 1982 Istället för Botox Istället för Botox
Tisdag 31 Mars 2015
TRÄNING Föregående | | Nästa

Fem användbara tips från Tyson Gay hittar du i artikeln nedan.

Här har vi OS-löparen.

Under 100-metersfinalen tävlade Gay, som är inringad, mot bland andra världsmästaren Usain Bolt, amerikanen Justin Gatlin och jamaicanen Asafa Powell.

Han kom fyra på 100 meter, men verkar vara glad ändå.

Löpträning som en olympier

Tips. OS är igång, så varför inte ta nytta av detta – på riktigt? Deltagaren Tyson Gay delar med sig av sina bästa tips.

När vi ser alla deltagare i OS kämpa i TV verkar de nästan som grekiska gudar, med alla rekord de slår titt som tätt. En av de som tävlar i år är amerikanen Tyson Gay, som kom fyra på 100-metersfinalen. Han har några tips på hur man kan förbättra sin löpning.


Stadig kroppshållning
Spring med ryggen rak och axlarna avslappnade. När det kommer till armrörelser gäller det att ha rätt sving.

– Du måste vara säker på att du ”pumpar” armarna, och för dem från nära läpparna ner till höften, säger Gay.

Stärk benen
Fokusera på att bygga upp starka lår och vader.

– Det är härifrån all kraft kommer ifrån.

Se till att träna både fram- och baksida lår för bästa effekt.

Träna upp farten
För att få upp mer fart i löpningen finns det övningar som proffs använder, exempelvis dessa:

-Trappor. Börja längst ner vid en lång trappa och spurta till toppen. Jogga sedan i återhämtningstakt tillbaka ner och upprepa i cirka 20 minuter.

-Höga knän. ”Skjut” upp höger knä mot bröstet och för det snabbt ner till marken igen. Upprepa på andra benet.

-Explosiva hopp. Ställ dig framför en pall eller liknande med fötterna höftbrett. Böj knäna och hoppa jämfota upp på pallen och sedan ner igen.

Stärk bålmuskulatur
Stark mage är ett bra extravapen i löpning. Förutom att det är snyggt med tvättbräda så kan det ha en betydande roll när man lyfter knäna och förflyttar fötterna.

– Allt handlar om att behålla stabiliteten, och en stark mage är nyckeln till det, säger Gay.

Magträning tre gånger i veckan är ett bra mål att sikta mot, kombinerat med konditionsträning.

Ögonen på målet
Precis som olympiska löpare aldrig bör kolla på sina motståndare under loppet, bör du heller inte ta ögonen från mållinjen.

– När jag väljer en punkt så släpper jag inte den med blicken, det håller mig skärpt, säger Gay.

Även om du inte tävlar så är principen densamma: släpp aldrig målet ur sikte och distraheras inte av andra.
2012-08-07 10:40 RSS icon

KEVIN KROOKS
kevin.krooks@improveme.se

KOMMENTARER
comments powered by Disqus
BILDSPEL
Antal bilder4 Calvin Kleins nya ansikte Antal bilder18 Vimmel från Finest Antal bilder8 Throwback Thursday 1982 Antal bilder10 Lista: 10 lockiga dilemman